OFFICIAL LETTER NO. 5255/TCT-TTKT ON ENHANCING E-INVOICE FRAUD PREVENTION

On November 15, 2024, the General Department of Taxation issued Official Letter No. 5255/TCT-TTKT on enhancing e-invoice fraud prevention.

Accordingly, to further strengthen information technology (“IT”) solutions for identifying and promptly preventing cases of illegal purchase and sale of invoices or or the illegal use of invoices to legitimize input expenses, evade taxes, and exploit value-added tax (VAT) refunds from the state budget, the General Department of Taxation requests the Tax Departments to implement the following contents:

(1) Conduct a review and cross-check based on the list of enterprises with suspicious invoice or tax declaration activities identified by the IT applications of the industry. During the review process, the General Department of taxation highlights several factors indicating potential risks associated with invoices for enterprises, as follows:

  • Recording invoice contents incorrectly as stipulated in Clause 7, Article 3 and Article 10 of Decree No. 123/2020/ND-CP dated October 19, 2020 by the Government regulating invoices and documents;
  • Having multiple adjusted and supplemented VAT declarations;
  • Reviewing and verifying the accuracy and legitimacy of additional tax declaration dossiers between: Supplementary declaration and Supplementary declaration explanation, and related documents as prescribed in Article 47 of the Law on Tax Administration and Point 4, Article 7 of Decree 126/2020/ND-CP.
  • Reviewing missing invoices that taxpayers (“NNT”) have not declared for many periods but now declare additionally, the additional declarations will be made according to current regulations.

(2) Based on the above review and risk assessment, enterprises with with high tax risk indicators or invoice-related risks will be inspected immediately at the Tax authority or include it in the audit plan at the headquarters of the taxpayer.

(3) Assessing risk to develop and implement specialized topics for tax inspection and examination for taxpayers who are highly risk in using e-invoices or have transactions with business households using multiple invoices.

(4) Strictly implementing the tasks, solutions and instructions of the General Department of Taxation at:

  • Directive 01/CT-TCT (April 11, 2023): Prevention of fraudulent use of invoices.
  • Official Letter 2812/TCT-TTKT (July 7, 2023): Prevention of online invoice trading.
  • Official Letter 3638/TCT-VP (August 18, 2023): Management of electronic invoices.
CÔNG VĂN SỐ 5255/TCT-TTKT VỀ TĂNG CƯỜNG NGĂN CHẶN, PHÒNG, CHỐNG GIAN LẬN HÓA ĐƠN ĐIỆN TỬ

Ngày 15 tháng 11 năm 2024, Tổng cục Thuế ban hành Công văn 5255/TCT-TTKT tăng cường chống chặn, phòng, chống gian lận hóa đơn điện tử.

Theo đó, để tiếp tục tăng cường các giải pháp về công nghệ thông tin (“CNTT”) để phát hiện, kịp thời ngăn chặn những trường hợp gian lận mua, bán hóa đơn không hợp pháp hoặc sử dụng không hợp pháp hóa đơn để hợp thức hóa chi phí đầu vào, trốn thuế và trục lợi tiền hoàn thuế giá trị gia tăng (GTGT) từ ngân sách nhà nước (NSNN). Tổng cục Thuế đề nghị các Cục Thuế thực hiện các nội dung sau:

(1) Thực hiện rà soát, đối chiếu theo danh sách các doanh nghiệp có những nội dung phát sinh về hóa đơn, về kê khai thuế có nghi vấn rủi ro dựa trên dữ liệu từ các ứng dụng CNTT của ngành. Trong quá trình tra soát, Tổng cục thuế lưu ý một số yếu tố nghi vấn doanh nghiệp có rủi ro về hóa đơn như sau:

  • Ghi nội dung hóa đơn không đúng theo quy định tại khoản 7 Điều 3 và Điều 10 Nghị định số 123/2020/NĐ-CP ngày 19/10/2020 của Chính Phủ quy định về hóa đơn, chứng từ;
  • Có tờ khai thuế GTGT điều chỉnh, bổ sung nhiều lần;
  • Rà soát, đối chiếu tính khớp đúng, tính hợp lệ của Hồ sơ khai bổ sung hồ sơ khai thuế giữa: Tờ khai bổ sung và Bản giải trình khai bổ sung và các tài liệu có liên quan theo quy định tại Điều 47 Luật Quản lý thuế và điểm 4 Điều 7 Nghị định 126/2020/NĐ-CP.
  • Rà soát đối với các hóa đơn sót mà người nộp thuế (“NNT”) chưa kê khai qua nhiều kỳ nhưng nay kê khai bổ sung hồ sơ khai thuế thì việc kê khai bổ sung được thực hiện theo quy định hiện hành.

(2) Trên cơ sở rà soát, đánh giá rủi ro trên, doanh nghiệp có dấu hiệu rủi ro cao sẽ bị kiểm tra ngay tại cơ quan Thuế hoặc được bổ sung vào kế hoạch thanh tra, kiểm tra tại trụ sở NNT.

(3) Tổ chức đánh giá rủi ro, xây dựng và thực hiện chuyên đề thanh tra, kiểm tra thuế đối với NNT có rủi ro cao trong sử dụng hóa đơn điện tử, doanh nghiệp phát sinh giao dịch với hộ kinh doanh có sử dụng nhiều hóa đơn.

(4) Thực hiện nghiêm các nhiệm vụ giải pháp và các nội dung chỉ đạo của Tổng cục Thuế tại:

  • Chỉ thị 01/CT-TCT (11/4/2023): Ngăn chặn gian lận sử dụng hóa đơn.
  • Công văn 2812/TCT-TTKT (7/7/2023): Phòng chống buôn bán hóa đơn trên mạng.
  • Công văn 3638/TCT-VP (18/8/2023): Quản lý hóa đơn điện tử.