OFFICIAL LETTER NO. 4991/TCT-CS ON TAX POLICY FOR SALES RETURNS AND SALES DISCOUNTS
On November 5, 2024, the General Department of Taxation issued Official Letter No. 4991/TCT-CS respond to the Ba Ria Vung Tau Provincial Tax Department on tax policies for sales returns and discounts, specified as follows:
In principles, sales discounts are based on the quantity or sales volume of goods and services are adjusted on the invoice for the last purchase or the following period. In case the discount amount is determined at the end of the sales discount program (period), an adjustment invoice will be issued along with a detailed list of invoices requiring adjustments, including the amounts and tax adjustments. Based on the adjusted invoice, the seller and the buyer declare the corresponding adjustments revenue and appropriate tax amount.
Therefore, in case the Company incurs sales returns and discounts according to the agreement in the principle contract, contract appendix and sale contracts signed between the Company and the customer, the Company has full documents and ensures the legality and accuracy of the documents proving the implementation of sales discounts and trade discounts, the Company shall issue an adjustment invoice in accordance with the law on sales invoices. Based on the issued adjustment invoice, the Company shall declare the adjusted sales revenue in accordance with the regulations.
CÔNG VĂN SỐ 4991/TCT-CS VỀ CHÍNH SÁCH THUẾ ĐỐI VỚI GIẢM GIÁ HÀNG BÁN VÀ CHIẾT KHẤU THƯƠNG MẠI
Ngày 05 tháng 11 năm 2024, Tổng cục Thuế ban hành Công văn số 4991/TCT-CS trả lời Cục Thuế tỉnh Bà Rịa Vũng Tàu về chính sách thuế đối với giảm giá hàng bán và chiết khấu thương mại, cụ thể như sau:
Về nguyên tắc việc chiết khấu thương mại căn cứ vào số lượng, doanh số hàng hóa, dịch vụ thì số tiền chiết khấu của hàng hóa đã bán được tính điều chỉnh trên hóa đơn bán hàng hóa, dịch vụ của lần mua cuối cùng hoặc kỳ tiếp sau. Trường hợp số tiền chiết khấu được lập khi kết thúc chương trình (kỳ) chiết khấu hàng bán thì được lập hóa đơn điều chỉnh kèm bảng kê các số hóa đơn cần điều chỉnh, số tiền, tiền thuế điều chỉnh. Căn cứ vào hóa đơn điều chỉnh, bên bán và bên mua kê khai điều chỉnh doanh thu, tiền thuế tương ứng.
Do đó, trường hợp Công ty phát sinh khoản giảm giá hàng bán và chiết khấu thương mại theo thỏa thuận tại Hợp đồng nguyên tắc, phụ lục hợp đồng và các Hợp đồng mua bán hàng hóa được ký kết giữa Công ty và khách hàng, Công ty có đầy đủ hồ sơ chứng từ và đảm bảo tính pháp lý, tính chính xác đối với các tài liệu chứng minh cho việc thực hiện giảm giá hàng bán và chiết khấu thương mại trên thì Công ty lập hóa đơn điều chỉnh theo quy định pháp luật về hóa đơn bán hàng hóa. Căn cứ hóa đơn điều chỉnh đã lập, Công ty thực hiện kê khai điều chỉnh doanh thu bán hàng theo quy định.